My photo

Diverse Cronici

"B`Arg are darul adevaratului artist care stie sa faca personajele ce le schiteaza sa traiasca, sa se miste. In caricatura, mai mult decat in pictura, personajele schitate trebuie sa aiba viata, sa se miste, si, toate personajele lui B`Arg traiesc."

V. Anestin "Universul literar" 22.11.1915

"Pictorul B`Arg este un talent serios si plin de reflexie si de cercetare, vizionar al unei lumi de poezie irritama si prietenoasa, care pune in scena personagiile unmile ale vietii, cu o imensa iubire pentru cei mici, pentru cei umiliti, pentru infranti si indurerati. Aceasta viziune biblica este transpusa in realitatea picturii cu piosenia si pasiunea unui ilustrator de misseluri, a unuia dintre pictorii prenascentisti, care pictau - nu numai cu mestesugul mainilor lor indemanatice - dar si cu elanul sufletelor lor curate.

Este, in personagiile lui B`Arg - in majoritate copii, tarani si vagabonzi - o fragezime fermecatoare in conceptie, dar si o ecprimare justa si complexa in atitudine si expresii, artisul privindu-si lumea cu un ochi foarte ascutit si precis.

Copiii lui B`Arg, imbracati mai toti de bogdaproste, cu haine prea mari pentru dansii, cu ghete in care se pierd piciorusele lor, cu palarii ce se reazema pe sprancenele lor uimite, vorbesc, prin atitudinile lor zglobii, duioase sau dezamagite, un limbaj hotarat si veridic. Un maestru al patrunderii si analizei i-a prins in clipelelor cele mai careacteristice si ni i-a redat cu umor si duiosie."

Lucrezzia Kar Ordinea 10.02.1943

"B`Arg este un pictor care nu speculeaza motive fanteziste. El este un pictor al realitatilor sociale aspre si viguroase pe care le reda cu o umanitara intelegere si cu un suflu de calda poezie.

Datorita acestor calitati, pictura lui B`Arg, intrunind conditiile artistice, are totodata si valoarea unui document social. Faptul este firesc, avand in vedere ca B`Arg a ilustrat, mai multe decenii coloanele unor ziare de dimineata, inspirandu-se cu sagacitate si spirit de observatie din realitatea cotidiana.

Remarcabile sunt figurile desprinse din mahalale, copiii saraci si umili, vanzatorii de ziare. Sunt figuri prinse de ochiul atent si perspicace al autorului, in trasaturi maiestrite de condei, cu o intelegere si ascutime dintre cele mai autentice.

Pentru redarea copiilor, B`Arg foloseste o maniera nu lipsita de amaraciune, dar totusi optimista, rezultata din amestecul de suavitate si de durere, de nevinovatie si de tragism."

Mihai Anastasiu "Seara" 16.03.1944

"Un psiholog in arta: B`Arg Fiecare tablou al lui B`Arg surprinde si concentreaza, cu o finete si subtilitate caracteristice lui, motive in care problemele psihologice sunt rezolvate sub forma cate unui desen cu care, ai impresia, ca jongleaza, ca se joace, Calitatile si de fond si de tehnica ale acestui artist sunt cu atat mai interesante, cu cat sun mai ascunse unei priviri fugitive. Subiectele pe care le propune sunt de mare varietate si de efecte neinchipuite si care contrariaza. Dar B`Arg ajunge la redarea lor pentru ca poseda taina desenului, cu toate derivatele care o compun: expresivitate, miscare, atitudini, asezare. B`Arg este un desenator cu o superlativa forta de disecare a sufletelor, care se serveste de desen ca un duelist strasnic de arma lui. El este foarte complex, atingand strunele vibrante ale celor mai delicate sentimente, mai intotdeauna sub zambetul linistit al celui mai desavarsit calm. Arta lui incheaga plastic franturi sin sbuciumul etern uman. Originalitatea, personalitatea lui B`Arg se avidentiaza in imbinarea intr-un tot unitar a celor mai variate nuante de umor, de grav, de ironic, de tragic..."

Prof. Dan Dimiu "Adevarul" 20.03.1920

"Originala si cu un caracter distinct, opera artistica a acestui subtil desenator se impune, in primul rand, printr-o uimitoare cunoastere a desenului, ceea ce ii permite realizarea celor mai variate si neasteptate motive. Cele mai dureroase, tragice uneori, motive sunt invaluite in tesatura unui umor Mark Twain-ian; concentreaza si fixeaza definitiv situatii complexe, intr-un singur desen in carbune, fara nici o culoare, lucrari desavarsite, care imprima momente de neuitat, cum sunt cele ale razboiului din 1916-1918, din refugiul de la Iasi. In evloutia noastra artistica B`Arg merge de unul singur."

D.Ionescu - Morel "Avantul" Martie 1920

• Back